25.7.2016

JOSKUS ON VAIN AVATTAVA SUUNSA

Blogiani pidempään seuranneet varmaan muistavat, kuinka olen aiemmin painiskellut itsetuntoni kanssa ja pienin askelin rakentanut sitä kestävämmäksi, nyt voiden sanoa sen olevan jo melko vankalla pohjalla. Itsensä hyväksymiseen on mennyt paljon aikaa, ja vaikka välillä niitä pieniä epävarmuuden tuntemuksia tulee edelleen, en silti lannistu niistä vaan ajattelen jokaisen olevan kaunis omalla tavallaan. Mielestäni on kauniimpaa se, miten tuot itseäsi esille ja miten käyttäydyt muita kohtaan, kuin pelkästään se ulkokuori joka ei itseasiassa kerro ihmisestä juuri mitään.

P7100038

Nyt päästäänkin siihen asian ytimeen, josta sain idean koko tähän postaukseen. En ole koskaan ollut mitenkään kovin hyvä ilmaisemaan omaa mielipidettäni ja olen saattanut jopa hieman pelätä sitä suun aukaisemista tilanteissa, joissa joku saattaisi pahoittaa mielensä. Toisin sanoen olen yrittänyt miellyttää muita parhaani mukaan, unohtaen samalla ehkä sen tärkeimmän, eli oman itseni. Tottakai haluan ja pyrin olemaan kaikkia kohtaan ystävällinen, kiltti ja huomaavainen, mutta tässä vuosien mittaan olen oppinut myös avaamaan suuni ja sanomaan ei, vaikka se ei jotakuta aina miellyttäisikään.

P6300101
Jotenkin elämäni on opettanut siihen, että ei vaan kertakaikkiaan kannata olla liian kiltti. On osattava pitää omia puoliaan, vaikka joku pahoittaisikin siitä mielensä. Olen nimittäin monesti tuntenut olevani muiden pompoteltavissa juuri sen takia, että olen jatkuvasti yrittänyt miellyttää muita ja pitänyt omat ajatukset visusti lukkojen takana. Nyt kun siihen on tullut muutos, en ole yllättynyt että olen saanut myös sitä kuraa niskaani. Yksinkertaisuudessaan kaikkia ei vaan voi miellyttää, eikä tarvitsekaan. Ilkeä ei tietenkään kannata olla, mutta nykyään sanon mieluummin asiat suoraan kuin selittelen jälkeenpäin antamaani väärää kuvaa. 

En halua tällä tekstillä syyllistää ketään tai kritisoida niitä, joille se suun avaaminen on edelleen vaikeaa, sillä sitä se on välillä itsellenikin. Täytyy myös muistaa, että joissakin tilanteissa vaikeneminen on kultaa, vaikka kuinka tekisi mieli avata sanainen arkkunsa ja purkaa kaikki mielessä myllertäneet asiat päin jonkun kasvoja. Silläkin on niin paljon merkitystä, MITEN ne asiat ilmaisee. Syyttely ja haukkuminen ei varmasti hyödytä ketään, mutta rakentavan palautteen antaminen voi parhaimmillaan olla todella opettavaista ja mieltä avartavaa. Itselläni ainakin myös seura vaikuttaa siihen, missä tilanteissa avaan suuni, ja useimmiten olenkin enemmän se sivusta tarkkailija kuin huomion keskipiste.

P6300041
P6300028

Mitä ajatuksia tämä teissä herättää? Puhutteko yleensä suoraan vai pidättekö asiat sisällänne
Kommenttiboksi on vapaa, olisi mielenkiintoista kuulla teidän näkemyksiänne/kokemuksianne asiasta!

24 kommenttia :

  1. Tää teksti oli Tuuli kuin suoraan mun ajatuksista :) Oon ihan samojen asioiden kanssa kamppaillut ja pikkuhiljaa saanut lisää varmuutta avata suuni ja sanoa mielipiteeni. Oon tajunnut sen, ettei siitä muiden miellyttämisestä jää loppupeleissä itselle käteen yhtään mitään, ei yleensä edes hyvä mieli. Nuorempana varmaan hain lähinnä muiden hyväksyntää sillä, että myötäilin kaikkia vähän joka tilanteessa, mutta onneksi oon siitä päässyt jo eroon.

    Toikin on myös ihan totta, että aina ei kannata ihan kaikkea sanoa ääneen ja se suu on parempi joskus pitää suljettuna, mutta tietyissä tilanteissa on kyllä ihan paikallaan sanoa se oma mielipide, vaikka se ei ehkä toisen osapuolen mielestä olisikaan kivaa kuultavaa. Ja totta, asiat voi ilmaista hyvin monella tavalla ja tärkeää onkin muistaa se, ettei niitä negatiivisiakaan asioita tarvitse sanoa syyttävään sävyyn, kun saman asian voi sanoa myös rakentavasti :)

    Fiksuja ajatuksia ja oli tosi kiva lukea sulta tällainen postaus<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa kiva kuulla että teksti herätti ajatuksia :) Samaistun kyllä täysin tuohon, että varsinkin nuorempana sitä hyväksyntää haki juuri sillä muiden miellyttämisellä, mutta näin iän myötä on huomannut ettei siinä tosiaan ole mitään järkeä.

      Mielestäni asiat voi sanoa suoraan, mutta kun se menee siihen ilkeilyyn ja suoranaiseen pahan puhumiseen, alkaa se olla jo inhottavaa. Jos tietää että vastapuoli oikeasti suttuu tai pahoittaa mielensä sanoistasi, parempi silloin olla hiljaa ja jättää asiansa vain sanomatta :)

      Ihana kuulla Linda, kiitos paljon! <3

      Poista
  2. Voi Tuuli, niin usein kun luen tekstejäsi, tulee sellainen fiilis ihan kun oisin itse kirjoittanut ne! Oon ihan samanlainen tässäKIN asiassa! Oon aina yrittänyt olla kiva kaikille ja miellyttää muita, ajattelematta omaa parasta. Vihdoinkin oon tajunnut sen, että siitä seuraa usein vain väärinkäsityksiä ja ongelmia. Vaikka suun avaaminen tuntuu vieläkin välillä älyttömän vaikealta, yritän olla rehellinen (jopa silloinkin kun mun rehellisyys pahoittaa jonkun mieltä). Oot kyllä tosi fiksu tyyppi, ihana postaus jälleen kerran, joka saa pohtimaan omaakin käyttäytymistä. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi miten ihana kuulla Ani <3 Olen kyllä huomannut siunkin tekstejä lukiessa, että ajattelemme asioista aika samalla tavalla :) Rehellisyys tosiaan kannattaa, sillä vaikka totuus joskus satuttaisikin, on parempi puhua suoraan kuin joutua selittelemään asioita jälkeenpäin. Ihana kuulla että olet tuota mieltä, tuli tosi hyvä mieli kommentistasi! :)

      Poista
  3. Syyllistyn monesti tuohon liian kilttinä olemiseen. On helpompaa yrittää miellyttää muita, sillä silloin ei ole huomion keskipisteenä. Läheisessä seurassa itseään on helpompi ilmaista, sillä just ne tyypit tuntee sun vahvuudet ja heikkoudet. Tuon tiedon varassa he pystyvät tekemään ilmapiiristä just hyvän eikä mokia tai oman mielipiteen ilmaisua tartte pelätä. Monesti tulee tuskailtua sen takia, ettei ole uskaltanut sanoa omaa mielipidetään. Mutta eiköhän omakin itsevarmuuteni kasva sitä mukaan, kun saan rakennettua itsetuntoani ja parannu noista mielenterveysongelmista... Onnea sulle rohkeudestasi, jonka avulla olet päässyt tuohon pisteeseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän hyvin mistä puhut. Tutussa seurassa on tosiaan niin paljon helpompi ilmaista oma mielipiteensä, kuin täysin vieraassa. Kyllä itsekin mietin todella tarkkaan milloin sen suuni avaan, mutta jos asia koskettaa lähinnä itseäni niin silloin en enää viitsi miellyttää muita vaan sen takia ettei erimielisyyksiä syntyisi. Toivon että pääset eteenpäin mielenterveysongelmiesi kanssa, vaikka se veisikin paljon aikaa :) Pienillä askelilla ja omalla asenteellaan pääsee jo pitkälle, vaikka se mahdottomalta kuulostaisikin. Kiitos paljon mielipiteestäsi! :)

      Poista
  4. Mahtavaa kuulla, että oot itsetunnon kanssa jo vankemmalla pohjalla, se on niin tärkeää<3 Mä oon kans sortunut niin monta kertaa tuohon liian kilttinä olemiseen ja oon aina kyllä nähnyt sutkin sellaisena ihmisenä, vaikken sua "tunnekkaan" :') Se on kyllä ihan mielettömän tärkeetä, et muistaa silti pitää omia puoliaan ja miellyttää myös itteensä!♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ihan samaa mieltä <3 Elämästä ei oikeasti vaan pysty nauttimaan täysillä, ellei ensin opettele rakastamaan itseään ja hyväksymään ne pienetkin virheensä :) Ihana kuulla että oot saanut miusta tuollaisen kuvan - samaa voin sanoa kyllä siustakin! <3 Kiitos hurjasti Emilia! :*

      Poista
  5. Ihanaa että itsetunnon kanssa oot jo melko sujut;) Se on tärkeää! Hha mä kyllä lähimmäisieni kanssa osaan sanoa asiat suoraan ja heitellä niin omat mielipiteet ynnä muut jämäkästi ulos suustani, mutta sitten vähän vieraammissa porukoissa en niinkään. :D Toki on tilanteita joissa tajuan että oma mielipide on parempi jättää sanomatta. Oon myös saanut joskus kiitosta siitä kuinka sanon asiat ja mielipiteet rehellisesti enkä vain myötäile tai ole silleen "emmä vaan tiedä.." :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla Kata! :) Ihailen juuri sitä kun osataan sanoa asiat suoraan ja avata se suunsa, ja itsekin pyrin siihen koko ajan enemmän. Joskus on tosiaan parempi pysyä hiljaa, ja yleensä sen tietääkin hyvin itse jos sellainen tilanne eteen tulee ;) En yhtään ihmettele että olet saanut kiitosta suoraan puhumisesta, kaikille se ei nimittäin ole niin itsestäänselvyys! :D

      Poista
  6. Todella todella hyvä postaus Tuuli! <3 Tiiätkö niin monesti oon miettinyt, että kunpa olisin vaan sanonut mitä ajatuksia mulla on tai mielipiteen johonkin asiaan.. Mutta etenkin jos on enemmän ihmisiä porukassa, mun on todella vaikea sanoa mun ajatuksia. Kahdestaan jonkun ihmisen kanssa se on helppompaa. Ja esimerkiksi poikaystävän kanssa voin sanoa mitä vain. Ehkä se on ujoutta, ehkä pelkoa kun ei uskalla sanoa, mutta siinä pitäis ehdottomasti kehittyä kuten säkin oot! Hyvä sinä :) <3 Ja oon samalainen kuin sä, sellainen tarkkailija. Vihaan olla huomion keskipisteenä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Niina! <3 Vieraassa ja isommassa porukassa usein olen itsekin melko hiljainen, mutta esim. hyvän ystävän seurassa voin helposti kertoa mielipiteeni :) Kyllä miekin oon uusien ihmisten seurassa ensin ujo, ennen kuin tutustuu paremmin! Haha, en tosiaankaan tykkää olla huomion keskipisteenä :'DD

      Poista
  7. Hyvä postaus taas kerran, ihan kuin omia ajatuksia lukisi :D Mä oon myös ollut vähän turhankin kiltti ja sellainen miellyttäjä, nykyään onneksi vähemmän. Oon mielummin aina ollut hiljaa, jos on ollut vaara pahoittaa jonkun mieli, mutta nykyään osaan sanoa edes vähän vastaan vieraillekin ihmisille. Tuttujen kanssa tää ongelma on onneksi vähentynyt aika reippaasti :D Ihanaa kuulla, että sun itsetunto on parantunut ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla! :) Tunnistan kyllä tuosta itsenikin, mutta pikkuhiljaa ollaan menossa jo parempaan päin ja uskaltaa jo ilmaista oman mielipiteensä <3 Kuitenkin juuri vieraiden ihmisten seurassa, tai jos aihe on hyvin tulenarka ja mielipiteitä jakava, pysyttelen mieluummin hiljaa :D Kiitos <3

      Poista
  8. Ihana syvällinen postaus! Tälläistä tekstiä on välillä niin kiva lukea ja varsinkin nyt, kun tämä asia on sellainen, johon varmasti moni osaa samaistua.

    Mä tosin olen aina sanonut asiat suoraan ja valitettavan monesti loukannut sillä monia, vaikka en ole haukkunut tai syytellyt turhaan vaan sanonut vain kuinka asiat ovat. Olen myös aina ilmaissut oman mielipiteeni asiaan kuin asiaan ja siitä ovat ihmiset pahoittaneet mielensä, tai alkaneet jopa pilkkaamaan ja kiusaamaan minua. No, mutta kai se omalla tavallaan on hyvä, että en oikeastaan koskaan osaa olla hiljaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Inka, ihana kuulla! :)
      Jotkus on vain luonteeltaan suorapuheisempia kuin toiset, ja toisten täytyy taas ajan mittaan opetella se taito (niinkuin miulla) :D On harmi, että suorapuheisuus koetaan usein loukkaavana, sillä kyllä ne tosiasiatkin on osattava ottaa vastaan - olivatpa ne kuinka ikäviä tahansa. Ja kun joku kerrankin uskaltautuu sanomaan asioista suoraan, niin asioillekin voi tapahtua jotain! Kiva kun kommentoit <3

      Poista
  9. Tosi mahtavaa pohdintaa Tuuli! <3 ja ihanaa, että olet rohkaistunut avaamaan suusi ja kertomaan mielipiteitäsi :) Mie oon aika rohkea jakamaan mielipiteitä, mutta välillä on totisesti pitänyt miettiä, miten asiat esittää.. joskus puhun ihan liian kärkkäästi :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Emma! <3 Oma mielipide tosiaan kannattaa uskaltaa sanoa, sillä yleensä asioita jää vain jälkeenpäin harmittelemaan jossei uskaltanut avata sitä suutaan. Välillä tosiaan on hyvä miettiä miten ne asiat ilmaisee, itsellänikin on siinä ehkä vähän opeteltavaa :D Varsinkin vihaisena tulee sanottua helposti asiat jyrkemmin, mitä oli ehkä tarkoitus.

      Poista
  10. Ihan huippu postaus!! Tätä aihetta ei tule aina mietyttyäkään. Mulla on ollut paljon samoja ongelmia juuri itsetunto ja tuo, että jää helposti muiden pompoteltavaksi kun on niin kiltti :/ Olen huomannut täysin saman että kaikkia ei vaan pysty täysin mielyttämään, aina on joku joka ei tykkää tai on erimieltä. Itselläni on tapana myötäillä muiden mielipiteitä ja mennä vähän virran mukana.. onneksi tässäkin kehittyy ja mitä enemmän ikää ja itsevarmuutta tulee, helpommin uskaltaa kertoa myös oman mielipiteen täysin suoraan :) Eikö olekin ihana huomata miten ihminen kasvaa ja kehittyy ja vielä parempaan suuntaan <3 Ihanaa kesää Tuuli <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :)) Monesti sitä on vain helpompi mennä sen virran mukana ja myötäillä toisten mielipiteitä - kyllä välillä toimin itsekin niin. Riippuen kuitenkin tilanteesta/asiasta, on ihan hyvä joskus osata avata se suunsa ja kertoa omakin mielipiteensä asiaan :) Aina löytyy niitä ketkä ovat eri mieltä kuin sinä, mutta ei se maailmaa kaada! Itsestään voi löytää ihan uusiakin puolia avaamalla suunsa <3 Kiitos samoin Roosa <3

      Poista
  11. Mä olen painiskellut samanlaisten asioiden kanssa varsinkin nuoremmalla iällä. Lapsuuden ja nuoruuden olin aivan liian kiltti. Tein melkein kaiken mitä käskettiin ja olin oikeasti aivan pompoteltavissa :D Mutta nyt aikuisempana laitoin pisteen koko tälle tuohulle. Muutin omaa asennettani ja lopetin olemasta lapanen :DD On ihan oikein tehdä enemmän asioita oman pään mukaan ja on erittäin ok osata sanoa myös tarvittaessa EI :D

    http://jennakaroliiiina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä sinä! :) Kuulostaa kyllä niin tutulta tuo liian kilttinä oleminen, kun ei uskaltanut sanoa mihinkään ei. Olet aivan oikeassa tuossa että tiettyjä asioita todellakin kannattaa tehdä ihan oman mielen mukaan, eiikä vain muiden mieliksi! :) Itse olen ainakin kyllästynyt siihen, että miulle usein sanotaan mitä minun pitäisi tehdä, mutta kertaakaan ei kysytä haluaisinko sitä. Neuvoja saa antaa, mutta itse teen sen päätöksen :D

      Poista
  12. Mulla on aina ollut vähä samajuttu, pitkään olin se kiltti ketä aika monipompottelikin kun halusin aina auttaa muita ja pistin muut edelle, nyt kuitenkin oon tajunnu että välillä on oikei laittaa itsensä taas muiden edelle ja oon oppinut sanomaan ei, sekä pikkuhiljaa olen oppinut puhumaan myös suoraan, toki kohteliaasti! hyväpostaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin näin! :) Kiva kuulla että siellä ollaan myös opittu laittamaan itsensä välillä etusijalle, vaikka tottakai joskus voikin joustaa asioissa. Kiitos paljon Saara <3

      Poista