7.5.2017

TÄRPIT RODOKSELLE: YÖPYMINEN, RAVINTOLAT, YLEISTÄ

Lupasin tulla jakamaan teille vinkkejä Rodoksen matkaltamme, ja viikossa ehti saamaankin kyllä melko hyvän kuvan Rodoksen kaupungista ja sen eri paikoista. Jos aikaa olisi ollut enemmän, olisimme ehdottomasti lähteneet kiertämään saarta kauempaakin, mutta noissa puitteissa viikon sai kulumaan hyvin lähiympäristössäkin. Kerron alla hieman omia kokemuksiani matkasta, toivottavasti näistä on jotain hyötyä Rodokselle ehkä joskus matkaavalle!

Hotelli

Yövyimme ihan rannan vieressä Hotel Cactuksessa, joka oli mielestäni ihan siisti perushotelli. Olimme varanneet kahden hengen huoneen merinäköalalla, joka oli kiva lisä matkaamme. Pieneltä parvekkeeltamme avautui ihana näkymä hotellin altaalle ja kauemmas merelle, ja pääsimme myös useana iltana nauttimaan upeasta auringonlaskusta. Myös aamiainen oli mielestäni hyvä ja monipuolinen, mutta olisin kaivannut mukaan ehkä hieman enemmän tuoreita hedelmiä ja marjoja, kuten mansikoita yms. Yksi mistä tykkäsin paljon, oli kreikkalaisten suosima herkku baclava, joka on filotaikinasta tehty piirakka, ja jota tarjoiltiin myös tuolla aamupalalla jonkinlaisella vaniljatäytteellä. Hotellissa oli myös oma supermarket, josta kävimme aina ostamassa pientä evästä huoneeseemme. Osa henkilökunnasta puhui myös suomea.

20170423_074814

Lähes suoraan hotellia vastapäätä oli Rodoksen akvaario aivan niemen kärjessä, jonka vasemmalle puolelle jäi nimensä mukaisesti Tuulinen ranta, ja oikealle puolelle taas meidänkin suosima Ellin ranta. Huhtikuu on Rodoksella vielä niin sesongin alkua, ettei Tuulisella puolella näkynyt auringonottajia oikestaan yhtään, ja aurinkotuolejakin vasta kasattiin sinne. Kävin muutamana päivänä Ellin rannalla ottamassa aurinkoa, ja siellä kyllä tarkeni hyvin! Myös meressä pulahdin kerran, vaikkei se vielä kovin lämmintä ollutkaan. Matkamuistoiksi ja tuliaisiksi keräsin myös muutaman sileän kiven tuolta rannalta.

20170423_193641

Ravintolat

Aivan hotellimme vierestä avautui sadan palmun aukio, jonka toisesta päästä lähti haarautumaan katuja eri suuntiin, tarjoten erilaisia ravintoloita, baareja ja turistikauppoja tutkittavaksi. Yksi suosikkiravintoloistamme oli Louis Restaurant Pizzeria, jossa käytiin kahdesti syömässä. Ensimmäisellä kerralla söin meriahventa ja toisella uunissa haudutettua lammasta fetajuustolla ja erilaisilla yrteillä (en kuollaksenikaan muista enää mikä oli tuon herkullisen ruuan nimi, vaikka kysyin sen vielä uudestaan tarjoilijaltakin 🙉). Yleensä laskun tilaamisen yhteydessä saimme vielä pienet jälkiruokadrinkit kaupan päälle, mikä oli mielestäni kiva ele.

Hintataso oli ehkä himpun verran Suomen hintojen alapuolella, toki riippui ihan missä söi. Yleensä kuitenkin paikoissa, jossa me kävimme syömässä, sai keskimäärin noin 40 (+/-) eurolla kumpikin mahansa täyteen, kun hintaan sisältyi vielä juomat ja usein jälkiruuatkin. Jätimme yleensä myös hieman tippiä, jos olimme tyytyväisiä ruokaan ja palveluun. Lisäksi voin suositella ensimmäisenä päivänä kokeilemaamme Red Restaurantia, jossa oli myöskin hyvät ruuat sekä erittäin mukava henkilökunta. Siellä söin kreikkalaisten suosimaa gyrosta, joka oli ihan hyvää vaikka en jaksanutkaan syödä koko annosta 😃 Kerran napattiin myös iltapalaksi kadun varresta pitagyrokset mukaan, jotka kustansivat noin 7 euroa kappaleelta.

20170427_183334-horz
Kolme ensimmäistä kuvaa Louis Restaurant Pizzeriasta

Ainoastaan yhdestä ravintolasta meille kummallekin jäi hieman huono maku, sillä tilaamani moussaka oli sisältä ihan kylmää, eikä tarjoilija oikeastaan edes pahoitellut koko asiaa. Lisäksi se näytti harmistuttavan paljon valmisaterialta, mitä se luultavasti olikin neliskanttisesta muodosta päätellen. A nimittäin söi ensimmäisenä päivänä moussakan tuolla Red Rrestaurantissa, ja se oli kuulemma aivan toisenmakuista, ja oli pöytään tuodessa höyryävän kuumaa. Jos siis törmäätte rantakatua kävellessänne vanhan kaupungin kupeilla ravintolaan nimeltä Astoria, en ainakaan itse voi suositella kyseistä paikkaa 🙈

Gyrosta Red Restaurantissa

Yhtenä päivänä söimme vanhassa kaupungissa ravintolassa jonka nimeä en enää muista, ja syömäni katkarapurisotto oli erittäin herkullista. Harmiksemme vaan valitsimme paikkamme ehkä hieman väärin, sillä saimme kärpäset kiusaksemme ja yksi vielä tippui juomani sekaan.. Yh, ei ehkä kaikista herkullisin hetki jatkaa syömistä, haha 😂 Onneksi juomani vaihdettiin uuteen, mutta emme oikein osanneet nauttia enää loppuateriasta kun oli vain kiire päästä pois.

Yleistä nähtävää

Vanha kaupunki oli tottakai pakko käydä tsekkaamassa heti toisena päivänä, kun olin ensin saanut nukuttua kunnon yöunet ja hieman paranneltua flunssaista olotilaani. Kiersimme ensin muurien lähellä, jonka jälkeen askeleemme johtivat keskelle vanhaa kaupunkia ja sen lukuisia pikku putiikkeja ja ravintoloita. Niinkuin ensimmäisessä matkapostauksessani kerroinkin, oli sisäänheittäjiä ihan joka puolella, etenkin keskellä suurempia aukioita jota ympäröi lukuisat ravintolat. Tykkäsin silti vanhan kaupungin tunnelmasta ja kaikista niistä historiallisista rakennelmista, joita matkallamme kohtasimme. Myös rantakatua kannattaa kävellä muurin ulkopuolella, sillä siellä oli ihana pieni venesatama, joissa osassa veneistä tarjoutui mahdollisuus myös pienille ostoksille esim. näkinkengistä tehdyille koruille jne.

P4230034-horz P4250217

Postauksen alussa mainitsemani akvaario oli myös ihan kiva paikka, jonka kävimme katsomassa eräänä päivänä. Sisäänpääsy oli 5,50€/henkilö. Oli ihan mielenkiintoista nähdä kaikkia otuksia mitä tuolla merenpohjassa elääkään, vaikka jotkin saivat jopa hieman kylmiä väreitä aikaan, haha! Kovin iso paikka akvaario ei ollut, mutta mielestäni ihan näkemisen arvoinen.

20170426_095758
Hrr, sain tästä hieman kylmiä väreitä!
P1010261 P1010256
Synttäripäivänäni lähdimme kapuamaan Rodoksen akropolikselle, jonka varrella oli myös vanha stadium. Kyseinen päivä oli paahtavan helteinen, joten vesipullo kului melko äkkiä tuolla reissulla! Maisemat olivat aivan uskomattomat, kun Rodoksen kaupunki avautui edessämme turkoosin meren äärellä. Kuvia tuli napsittua tuon tuosta, mutta eivät kuvat vaan anna oikeutta sille oikealle maisemalle ja korkeuserolle, joka tuolla vallitsi.

P4270327 P4270345 P4270387 P4270395 P4270357 P4270416 P4270413

Jotta tästä ei tulisi ihan kilometripostausta, kerron vielä tulevissa postauksissa päiväretkistämme, joita teimme matkan aikana. Tulipa kyllä ikävä tuonne lämpöön ja turkoosin meren äärelle näitä kuvia katsellessa, ja kieltämättä matkakuume on jäänyt aika pahasti täällä päälle 😃

Mitä tykkäsitte postauksesta?

12 kommenttia :

1. voi apua, nää kuvat on aivan mielettömän upeita! <3 mulle tuli näitä kuvia katsellessa aivan valtava ikävä rodokselle, se oli kyllä aivan ihana paikka :') teidän loma oli selvästi niin onnistunut! en osaa oikein edes sanoa mitään, häkellyin noiden kuvien kauneudesta ja tuijottelen vaan noita miljoonatta kertaa läpi :')

1. Ihana kuulla Jenni <3 Miullakin tuli ikävä Rodosta tätä postausta kirjoittaessa, voisin palata sinne vaikka samantien takaisin :D Ei tarvitse sanoa mitään, ihanaa että kommentoit <3

2. Todella hyvä postaus, tykkäsin! :) Ja hienoja kuvia oot ottanut, nuo maisemat ovat todella kauniita <3 Oot kertonut tosi hyvin noista ravintoloista! Nuo ruuat näyttää aivan liian hyviltä, tykkään paljon kreikkalaisesta ruuasta :)

1. Olipa kiva kuulla Niina, kiitos! :) Haha, ruoka on kyllä yleensä aina suuressa osassa reissuissa, kun haluaa maistaa aina kaikkea hyvää ja paikallisia herkkujakin :D Kreikkalainen ruoka oli kyllä miunkin makuun <3

3. Oiii aivan ihanaa ja niin tuttuja juttuja ♥♥ Meidänkin on pitänyt jo kahdesti varata hotelli tuosta Cactuksesta, mutta valitettavasti viime kerralla huoneet loppui kesken ja nyt kun ollaan menossa, ei sitten ollut sellaista kunnon perhehuonetta jotta siskoni ja tämän perhe pääsisi suht hyvin ja edullisesti sinne.
    Red Restaurant on tuttu paikka, itse asiassa kävimme viime kerralla muutaman kerran siellä syömässä ja voin itskein lämmöllä suositella. Hyvin oot nimet muistanut, mä en mitenkään muista aina rantalomilla ravintoloiden nimiä, kaupunkilomilla jostain syystä muistaa:D
    Niin tosiaan alkukeväästä tuolla on vielä viileää vettä, syksyllä saa kyllä lillua ihan pitkätkin ajat siinä merivedessä kun se on ihan tosi lämpöistä ♥ Mä haluaisin käydä myös tsekkaamassa tuon akvaarion, vaikuttaa mielenkiintoiselta!
    Ihanan kattava Rodos postaus, mukava lueskella tällaisia vinkkipostauksia paikasta missä on itsekin joskus käynyt <3
    Mä en osaa jostain syystä tehdä matkapostauksia vinkkityylillä, vaikka nämä on kyllä tosiaan antavampia kuin mitä sellaiset kuvapläjäyspostaukset ja pienet höpöttely reissupostaukset:D

1. Voi kiva kuulla Kata! :) Varmasti Rodokselta löytyy muitakin hyviä hotelleja, eikä se hotelli miun mielestä edes ole se reissun pääasia :) Tuolla Red Restaurantissa meidät otettiin kyllä todella lämpimästi vastaan - kiva että siekin tykkäsit paikasta :) En miekään aina muista todellakaan kaikkien ravintoloiden nimiä, mutta noiden mieleisten paikkojen nimet yritin painaa mieleeni.
      Oii, olisi ihana päästä joskus kesällä tai syksystä tuonne takaisin, kun merivesikin olisi ihanan lämmintä ♥ Niin siistiä että päätitte lähteä tuonne syksyllä! :))
      Itsekin luulin, etten oikein osaisi kirjoittaa tällaista vinkkipostausta, mutta aika luonnostaan se kirjoittaminen kuitenkin lähti sujumaan :D Myöskin ne kuvapläjäykset ja pelkät reissukuulumiset ovat miun mielestä tosi kivaa luettavaa! ♥

4. Voiii, mä niin tiedän ton fiiliksen kun matakuume jää päälle! :D Tekis aina mieli vaan varata uus reissu heti kun pääsee kotiin<3
    Mielettömän kauniita maisemakuvia ja tosi hyviä vinkkejä! :) Itekin oonhaaveillut Rodoksesta, kun kaikki hehkuttaa sitä hulluna<3 :') Joku päivä vielä!!

1. Hih, niimpä!! :D ♥ Voi ihana kuulla, ja tosiaan Rodos oli kyllä kokemisen arvoinen paikka :')

5. Mielettömän upeita kuvia, mikä matkakuume iskee näitä katsellessa ♥ Meidän mummi kävi aikoinaan joka vuosi vähintään kerran Rodoksella ja se tykkäsi kovasti, ei se varmaan mistään muusta ikinä puhunutkaan :'D Haluisin kyllä ite päästä näkemään ja kokemaan tuon paikan vielä joskus!

1. Voi kiitos Emilia, noita maisemia jäi kyllä kaipaamaan :) Hih, onhan Rodos varmasti monelle suomalaiselle tuttu matkakohde! Toivottavasti pääset, tai edes jonkin Kreikan saaren - siellä on niin kaunista ♥

6. oi mitä lomakuvia ja hyviä vinkkejä :))